Wizytówka Google jest całkowicie bezpłatna. Google nie pobiera żadnych opłat ani za jej założenie, ani za utrzymanie. Przeciwnie do wielu nieprawdziwych informacji krążących w Internecie, jak również ofert pseudofirm od marketingu internetowego, nie ma żadnych abonamentów ani kosztów związanych z przedłużaniem wizytówki firmy w Mapach Google. Nie ma w ogóle procederu przedłużania wizytówek.
Działania płatne są natomiast możliwe i realizowane w 3 konkretnych sytuacjach. Po pierwsze wówczas, gdy firma chce aktywnie promować swój biznes poprzez usługę Google Ads (Adwords). Właściciel firmy zleca specjaliście przygotowanie kampanii (lub robi to samodzielnie) oraz odprowadza do Google budżet reklamy.
Drugą sytuacją, w której pojawiają się pieniądze, jest współpraca z agencjami marketingowymi lub niezależnymi specjalistami. Realizują oni na zlecenie lokalnej firmy konkretne działania na jej wizytówce (lub wizytówkach) Google w zamian za ustaloną miesięczną stawkę lub jednorazową opłatę. Najczęściej działania polegają na:
- Publikowaniu wpisów Google,
- Zamieszczeniu zdjęć oraz filmów,
- Odpowiedzi na recenzje Google,
- Moderowaniu Pytań i odpowiedzi Google.
Czy wizytówkę Google trzeba odnawiać?
Nie, nie trzeba. Warto natomiast dbać o to, aby dane na wizytówce były zawsze aktualne oraz by zawierała ona zdjęcia, filmy, opinie oraz wpisy, dzięki czemu Twoja firma będzie bardziej atrakcyjna zarówno dla potencjalnego klienta, jak i algorytmów Google.
Dlaczego mojej firmy nie widać w mapach Google?
Odpowiedź na to pytanie wymaga rozpatrzeniu kilku scenariuszy. Brak widocznej wizytówki w wyszukiwarce Google lub Mapach może być spowodowany względami technicznymi lub sposobem, w jaki szuka użytkownik.
Pierwszy powód, dla którego wizytówka się nie wyświetla, jest bardzo prozaiczny – lokalizacja w Mapach Google nie została utworzona. By można było ją zobaczyć ( i skorzystać z wszystkich funkcji), musi zostać dodana i zweryfikowana w panelu Google Moja Firma przez właściciela lub zgłoszona przez użytkownika Map Google poprzez funkcję Dodaj brakujące miejsce.
Drugi powód braku widocznej wizytówki związany jest z tym, w jaki sposób jej szukasz. Twoja lokalizacja w Google powinna wyświetlać się prawidłowo i zawsze na czołowej pozycji po wpisaniu nazwy i adresu Twojej firmy.
Powodem, dla którego nie widzisz swojej wizytówki Google, może być to, że wprowadziłeś zapytanie o usługę lub produkt, a nie nazwę Twojej firmy. Wówczas w wynikach wyszukiwania pojawi się list firm (wizytówek gogle), które według algorytmów Google najlepiej odpowiadają Twojemu zapytaniu.
Pierwsze 20 wyników na liście może nie zawierać wizytówki Twojej firmy, jednak nie oznacza to, że w ogóle jej nie ma. Jest obecna, ale na dalszych pozycjach. Na miejsce w lokalnym rankingu Google wpływają zarówno pozycjonowanie wizytówki, jak i takie czynniki jak:
- Miejsce, w którym znajduje się szukający,
- Historia poprzednich wyszukań w Google,
- Historia odwiedzonych i ocenionych miejsc,
- Historia wyszukań przypisanych do konta Google.
Z tego względu może okazać się, że dwie osoby stojące obok siebie, które dokonują wyszukania po wpisaniu tej samej frazy (np. restauracja Białystok), otrzymają inne wyniki. Trzecią sytuacją, w której wizytówka Google się nie wyświetla, jest jej zawieszenie lub usunięcie przez Google. Nie jest ona wówczas oficjalnie opublikowana i dostępna w Mapach Google. W niektórych przypadkach posiadanie duplikatów wizytówki może również prowadzić do braku jej widoczności. Ich usunięcie spowoduje, że wizytówka powinna być widoczna po pewnym czasie.
Dlaczego dane na mojej wizytówce zostały zmienione?
Dane umieszczone na wizytówce Twojej firmy mogą zostać zmienione przez człowieka lub automatycznie przez system Google. Co więcej, zweryfikowana i zawierająca aktualne dane wizytówka nadal jest podatna na zmiany. Dlaczego tak się dzieje?
Google posiada na swoich serwerach informacje o milionach firm lokalnych. Oprócz podstawowych danych, takich jak nazwa firmy, adres i numer telefonu, dochodzą kolejne kluczowe informacje – o branży, w jakiej funkcjonuje dany podmiot, godzinach otwarcia, opisie czy zdjęciach. Wszystko to system musi zapamiętać i na bieżąco uaktualniać. Aby mieć pewność, że aktualizowane dane są poprawne, Google dywersyfikuje ich źródła. Oznacza to, że dane znajdujące się na wizytówce pochodzą nie tylko od właściciela firmy. Są one dodatkowo pobierane:
- Z wizytówek firmy w innych portalach znajdujących się w Internecie (np. Panorama Firm),
- Z profili społecznościowych (np. fanpage Twojej firmy na Facebooku),
- Z tzw. agregatorów danych, czyli firm tworzących bazy danych na temat podmiotów, które następnie są odsprzedawane katalogom internetowym (np. Zumi),
- Ze strony internetowej firmy,
- Ze spisów urzędowych (np. CEiDG, KRS),
- Od użytkowników Google.
Ostatnia pozycja z powyższej listy (użytkownicy Google) oznacza, że osoby korzystające z wizytówki Twojej firmy mogą zasugerować zmianę danych, jeśli uznają, że są one niepoprawne lub niekompletne. Jeśli pozycja zmiany od użytkownika zostanie zaakceptowana, dane na Twojej wizytówce zostaną zmienione. Bardzo ważne jest zatem, aby regularnie sprawdzać swoją lokalizację w Google. Pozwoli to aby sprawnie reagować i korygować ewentualne nieprawidłowości. Przydatna do tego celu jest aplikacja mobilna Google Moja Firma.
Dlaczego inne firmy widać wyżej w rankingu w mapach Google niż moją?
Pozycja wizytówki Google, podobnie jak pozycja strony internetowej Twojej firmy w rankingu Google, uzależniona jest od bardzo wielu czynników. Na stronie pomocy Google Moja Firma na temat poprawiania pozycji w lokalnych wynikach wyszukiwania można przeczytać o 3 głównych powodach mających wpływ na pozycjonowanie:
- Trafność,
- Odległość,
- Rozpoznawalność.
Trafność określa, jak bardzo wizytówka firmy odpowiada zapytaniu wprowadzonemu przez użytkownika. Dla właściciela firmy kluczowe jest wprowadzenie w panelu Google Moja Firma jak największej ilości prawdziwych informacji dotyczących jego biznesu.
Odległość, jak sama nazwa wskazuje, odnosi się do dystansu, jaki dzieli osobę wyszukującą od firm wyświetlonych na liście wyszukiwania. Istnieją dwa typy wyszukiwania powiązane z odległością:
- Użytkownik podaje lokalizację w zapytaniu, np. restauracja Warszawa śródmieście.
- Użytkownik wpisuje tylko zapytanie, np. restauracja, a jego pozycja ustalana jest przez Google. Wówczas osoba znajdują się np. w dzielnicy Warszawa Bielany zobaczy przede wszystkim wizytówki restauracji z tej części miasta.
Właściciele firm mają najmniejszy wpływ na ten czynnik rankingowy. Jedyny sposób na wyświetlanie się w bardziej pożądanej części miasta w przypadku wyszukiwani opartych na geolokalizacji użytkownika to przeniesienie firmy. Rozpoznawalność to inaczej popularność i autorytet, jakim cieszy się firma wśród klientów – zarówno w przestrzeni internetowej, jak i świecie rzeczywistym. Co składa się na rozpoznawalność według Google? W dużym skrócie – całokształt firmy, czyli informacje o danym biznesie (w katalogach firm, na innych stronach internetowych, na wizytówce Google), opinie (Google i wszystkie pozostałe i Internecie) oraz optymalizacja i pozycja organiczna strony internetowej.
Jak usunąć opinię z wizytówki Google?
Nie można w bezpośredni sposób usunąć opinii Google z wizytówki firmy. Jedyną szansą na pozbycie się recenzji jest jej zgłoszenie do Google, ale tylko pod warunkiem, że narusza ona któryś z punktów regulaminu. Jeśli opinia jest negatywna, ale pochodzi od klienta, zgodnie z regulaminem nie można jej usunąć.